شروع این یادداشت را با سخنی خودمانی از تجربه خودم که در حوزه مدیریت زمان و برنامه ریزی دارم شروع می نمایم و سپس به سراغ مبحث اصلی می روم و تکنیک پومودورو را مفصل توضیح خواهم داد و در پایان نظرات برخی از دوستان که با این تکنیک کار کرده اند را من باب آشنایی شما با تجربیات سایر افراد قرار خواهم داد؛ امید است که از این پژوهش که در قالب یادداشتی کوتاه برای شما آماده نموده ام لذت برده و مفید واقع گردد.
کلامی دوستانه با شما:
از اونجایی که من کلا به مبحث نظم، برنامه ریزی و مدیریت زمان علاقه زیادی دارم، هر جا تکنیک و روش جدیدی در این زمینه می بینم سریع جذبش می شم و امتحان می کنم.
بنظرم این تکنیک و تکنیک هایی مشابه این که باید در مدت زمان خاص و یا طبق شرایط خاصی، روی یک موضوع و یا وظیفه خاص تمرکز بشه، مناسب افرادی هست که بخش بیشتر زمانشون در اختیار خودشون هست.
کمی اوضاع زندگی خود را مرور کنید و ببینید میتوانید رگههایی از تاثیر اهمال کاری و به تعویق انداختن و کمال طلبی را در ناشادیهای کوچک و بزرگ خود بیابید؟ به نظرم اهمال کاری منجر به تعویق انداختن که ناشی از کمال طلبی است می شود. هر جا کمال طلبی پا گذاشت بدنبال آن تمام موارد منفی می آید و به خصوص شکست از راه می رسد. اوایل شروع کارم به یاد دارم فقط به فکر عالی شدن بودم از این دوره به آن دوره و مرتب فیلم آموزشی و دوست و … که این ابتدا باعث سردرگمی من شد و بعد متوجه شدم که من ترس از شروع دارم به همین دلیل مرتب کار اصلی را به تعویق می انداختم در نهایت خودم زا مجبور کردم فقط ۱ ساعت عمل کنم و همین باعث پیشرفت من شد. آیا راهکارهایی ساده اما اثربخش دارید که بخواهید به دوستان خود برای کاهش اهمال کاری پیشنهاد کنید؟ فقط عمل کنید کوچک و میکرو اکشن عمل کنید بقیه راه خودش درست می شود.
در خصوص تفاوت استرس و اضطراب باید گفت که استرس واکنشی است به مشکلات و فشارها، و اضطراب واکنشی است به استرسها. شاید کمی گیج شده باشید، زیرا افرادی که اضطراب دارند، معمولا تحت فشار عوامل استرسزای بیرونی نیز هستند. پس برای شناخت دقیق تفاوت استرس و اضطراب باید به دقت حال و احوال خود را بررسی کنید. آیا فشار پروژه کاری، تکالیف مدرسه یا انتظارات ریز و درشت اطرافیان از شما باعث خستگی و آشفتگیتان شده است؟ خب اگر اینطور است، دچار استرس شدهاید.
آیا احساس ترس و ناراحتیِ کلی تری شما را در برگرفته است؟ آیا بیش از اینکه نگران حال باشید، ترس از آینده آزارتان میدهد؟ آیا از چیزی نگرانید که بهطور واضح و از نزدیک زندگیتان را تحت تأثیر قرار نمیدهد، یا کلا خودتان هم نمی دانید علت این همه نگرانی چیست؟ خب، اگر اینطور است، باید گفت بیشتر دچار اضطراب هستید تا استرس. بنا به تعاریف علمی متخصصان، استرس یعنی احساس قرار گرفتن تحت فشارهای روانی و احساسی، در حالی که اضطراب، احساسی است شامل ناراحتی، نگرانی و ترس.
مدیریت زمان به اعتقاد من، بسیار پیچیده و یک مسیر هست. نمی شود با یادگیری یک درس، بگوییم به این قضیه مسلط شده ایم. مدیریت زمان، مهارتی هست که هر روز باید یاد بگیریم و در مسیر فراگیری آن، تبر خود را مرتب تیز کنیم. مدیریت زمان بیش از آنکه یک مهارت باشد یک نشانه از زندگی درست است. روش های زیادی به منظور کنترل و مدیریت زمان وجود دارد از جمله اپلیکیشن های مدیریت زمان که به شما کمک می کنند به صورت هوشمند کارها و فعالیت های روزمره خود را برنامه ریزی کنید. سعی کرده ایم در این یادداشت نرم افزارهایی را معرفی نماییم که بصورت رایگان می توانید دانلود نمایید.