مجله تخصصی و عمومی در مورد ساختمان سازی، طراحی دکوراسیون و طراحی معماری

معرفی و ثبت مقالات در خصوص سازه های بتنی و ساختمان سازی و همچنین اطلاعات در مورد دکوراسیون و معماری- سبک زندگی مدرن

مجله تخصصی و عمومی در مورد ساختمان سازی، طراحی دکوراسیون و طراحی معماری

معرفی و ثبت مقالات در خصوص سازه های بتنی و ساختمان سازی و همچنین اطلاعات در مورد دکوراسیون و معماری- سبک زندگی مدرن

جک سقفی و کاربردآن در ساختمان سازی

جک سقفی چیست؟ هدف آن چیست؟

جک سقفی وسیله ای است که برای حفظ میزان بار تولید شده توسط سقف استفاده می شود. این دستگاه می تواند در سقف همه ساختمان ها از جمله قوس های قوسی ، زئولیت یونی ، تیرچه بلوک و وافل استفاده شود. تفاوت جک سقفی به محل و نوع پروژه بستگی دارد.


 در ساخت و ساز از جک های ساختمانی استفاده کنید تا سقف را در جای خود ثابت کنید تا از ریزش سقف جلوگیری شود. در برخی از سقف ها (مانند سقف های بتونی) نیاز شدیدی به استفاده از این تجهیزات وجود دارد. در این مقاله می خواهیم تا حد امکان کاربرد جک های سقفی را درک کنید.

کاربرد جک سقفی

جک ها کاربردهای بسیاری دارند و از ابزارهای لازم در پروژه های ساختمانی هستند. چه بخواهید یک خانه دو طبقه بسازید و چه یک برج چند طبقه ، همه ساختمان ها به این محصول احتیاج دارند. از جک سقف برای تحمل وزن سقف تا پایان ساخت کف استفاده می شود.

 به طور خلاصه ، هدف اصلی این تجهیزات تعمیر موقت سقف است. برای این محصول بسیار مهم است که کیفیت آن باشد. بنابراین ، کیفیت برای مقاومت در برابر فشار سقف و حفظ ثبات در زمین سست ضروری است. این بدان معناست که در زمین فرو نخواهد رفت ، در این صورت بسیاری از مشکلات بوجود می آیند.

جک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: نر ، ماده و رزوه دار. قسمت پایین جک از لوله هایی با قطر مختلف ساخته شده است. اما متداول ترین اندازه ، لوله ای با قطر 6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است. قسمت بالای جک معمولاً از لوله ای به قطر 5 سانتی متر و ضخامت 2.5 میلی متر ساخته می شود.

لازم به ذکر است که دو نوع جک سبک و سنگین وجود دارد. نوع سبک وزن بسیار کمی را تحمل می کند ، در حالی که نوع سنگین وزن و فشار زیادی را تحمل می کند. ضخامت جک با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر است.


لوله نر سوراخ هایی برای تنظیم ارتفاع دارد. فاصله این سوراخ ها 10 سانتی متر است و این سوراخ ها توسط انواع مختلف نخ ها به هم متصل می شوند. با توجه به ساختار و نوع جک ، جک نر قابل جابجایی است. جک لوله کشی از شمع هایی استفاده می کند که می توانند فشار جانبی را تحمل کنند.

 


 جک سقفی از چه ساخته شده است؟

جک های سقفی از چندین قسمت نر ، ماده و رزوه دار تشکیل شده است و در انواع جک های U ، جک های T ، صلیبی ها ، جک های بهداشتی موجود است (این مدل جک در مواردی که زمین در ساختمان شل و ناهموار باشد استفاده می شود) یا جک ها. یک ساختار سقف ساده به مشتریان ارائه می شود.

ظرفیت تحمل جک سقفی به چه معناست؟

جک های سقفی در اندازه ها و اندازه های مختلفی وجود دارد که در صورت استفاده با این جک های سقفی به شما امکان می دهد ارتفاع جک را بر اساس حداقل و حداکثر ارتفاع با استفاده از مهره ها یا سنجاق های فلزی که در وسط هر جک قرار دارند بدون در نظر گرفتن تعداد سوراخ ها تنظیم کنید. ارتفاع جک داخلی را می توان کوتاه یا بلند تنظیم کرد.

جک های سقفی در اندازه های مختلفی ارائه می شوند. جک های سقفی کارخانه ای برای هر نوع جک سقفی سبک (با ظرفیت تحمل کمتر) و سنگین (ظرفیت تحمل بالا و بیشتر) هستند که هر کدام بسته به پروژه مورد استفاده یا وزن آنها دارای ضخامت و اندازه های مختلف هستند باید حمل و پشتیبانی شود ، مصرف کنندگان می توانند جک را در ابعاد و ضخامت مورد نظر سفارش دهند. علاوه بر ابعاد و ضخامت ، مصرف کنندگان می توانند محدوده وزن جک سقفی را به تولیدکنندگان یا خرده فروشان نیز سفارش دهند.

جک های سقفی مدل های دیگری نیز دارند ، مانند جک های رزوه دار داخلی (گلدان ها) ، جک های ساده بدون صلیب ، جک های دوکا اروپایی و پرهایی که برای سیستم های انعطاف پذیر استفاده می شوند. در حال حاضر از جک های U شکل عمدتا در عراق استفاده می شود.

اتصالات U عراقی به پیمانکار این امکان را می دهد تا انواع مختلف چوب ، لحیم ، h20 و غیره را نصب کند.

جک های سقفی در وزن های مختلفی تولید می شوند. جک های سقفی عرضی تقریباً 1 کیلوگرم وزن دارند. وزن گربه ها معمولاً از 12 کیلوگرم است.

قیمت جک سقفی 3 متری ، 4 متری و 5 متری کاملاً به نوع لوله ، نخ و مهره و غیره بستگی دارد که در بعضی مواقع می تواند اختلافات تا چند ده هزار تومانی را ایجاد کند.

جک های داخلی باید از قدرت و فشار بالایی برخوردار باشند ، در غیر این صورت می تواند صدمات زیادی به پروژه وارد کند. استفاده از مسافت کوتاه و طولانی نیز می تواند این حشرات را افزایش دهد.

جک سقفی و کاربرد آن در صنعت

جک ساختمانی چیست؟


از جک های سقفی قابل تنظیم برای ایجاد سقف های سقفی و سقفی (تیرهای بلوکی ، تیرهای کرمیت ، دال های بتونی ، سقف های یوبوت ، کوبیاکس) با ارتفاع کمتر از 4.5 متر استفاده می شود جک سقفی قالب بتنی از دو قسمت لوله زن و مرد تشکیل شده است و برای نگهداری ساختار سقف بتونی و قالب بتن مدولار استفاده می شود. قطر لوله خارجی (ماده) جک های قالب سازی 6 سانتی متر و قطر لوله داخلی (مردانه) 5 سانتی متر است. 

ضخامت لوله مورد استفاده در تولید جک های سقفی 2 - 2.5 یا 3 میلی متر است که برای ساخت جک های ساده و عرضی بر روی آن توصیه می شود از لوله با گوشت 2.5 میلی متر و برای جک های عرضی و ساده بیش از 4 متر از لوله با ضخامت 3 میلی متر فاصله دارید. و 2 مایل دیگر لوله برای ساخت جک عراقی استفاده می شود.


 در انتهای لوله داخلی (بیرونی) این جک ها ، یک پیچ و مهره تنظیم شده برای تنظیم و تنظیم ارتفاع جک با استفاده از سوراخ هایی که روی لوله نر (داخلی) جک ها نصب شده ، جوش داده می شوند. حداکثر ظرفیت تحمل جک های ساختمانی تولید شده در ایران - 1.5 تن. بسته به نیاز و نیازهای پروژه ، از یک گروهبان T یا گروهبان U یا ورق ساده در بالای لوله سقف جک استفاده می شود.


جک های سقفی در انواع سنگین و سبک موجود است. جک های سنگین از لوله های سنگین با ضخامت 2.5 و 3 میلی متر و جک های سبک از لوله های سبک با ضخامت 2 میلی متر ساخته می شوند. جک های سنگین ساختمانی نسبت به جک های سبک ساخت ظرفیت بالابری بالاتری دارند.

 جکهای میانی از پایین جکهای 2.5 لوله ای و قسمت بالای جک از لوله 2 میل ساخته شده است. برای ساخت جک جدید هرگز از لوله بدون درز استفاده نکنید. بهترین نخ برای ساخت جک سقفی لوله (گوشت) ضخیم تر و بهترین نوع مهره آهن ندولار شکل پذیر است. برای ارتفاع بیش از 4 متر از نظر فناوری ، فناوری و ایمنی و همچنین سقف های ساخته شده از اسلب قالب بتن فلزی ، استفاده از داربست های مدولار به جای جک ها توصیه می شود.  ادامه مطلب ...

روغن قالب بتن

روغن قالب بتن چیست؟

روغن قالب  بتن فلزی نوعی روغن شیمیایی است که قالب بتنی را که بر پایه فرآورده های نفتی است با استفاده از ترکیبی از روغنهای ویژه و مواد شیمیایی برای حل شدن آن در آب و ترکیبی از خواص بالاتر از روغن های معمولی قالب

روغن فرم بتن چگونه کار می کند

در پاسخ به مواد شیمیایی موجود در بتن ، این روغن یک لایه نازک و ضد آب در سطح فرم ایجاد می کند که باعث جدا شدن فرم از بتن و محافظت از فرم های چوبی و فلزی می شود. باید از روغن قالب برای جلوگیری از چسبیدن قالب بتن به بتن و پاشیدن بتن استفاده شود.


آماده سازی قالب قبل از بتن ریزی: 

در تماس با نمای بتن باید به قالب بتن خاص توجه کافی داشت. اتصالات بین تخته ها و درزهای بازشو ایجاد شده در قالب باید کاملاً مهر و موم شده باشد تا شیره بتن از اتصالات خارج نشود. 

قالب نباید از جای خود حرکت کند و اجزای قالب نباید نسبت به یکدیگر حرکت کنند. در هنگام بتن ریزی نباید تراز بندی قالب   تغییر یابد. این کار ، گاهی با مونتاژ بین نقاط مرجع که به قالب بتن شهر بتن  متصل نیستند ، انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که شکل قالب حفظ می شود. تمام قسمتهایی که به قالب ثابت می شوند باید کاملاً مقاوم باشند تا لرزش بتن باعث شل شدن آنها نشود. 

برای تسهیل کار تراکم بتن در دیوارهای بلند و موارد مشابه ، باید دهانه هایی را در مکان های لازم قالب قرار داد. این دهانه ها باید دارای دری باشد که به راحتی باز و بسته شود و کاملاً آب بندی شود. پایه های ایمنی باید به گونه ای قرار گیرند که پایداری مجموعه قالب کاملاً تأمین شود. جدا از اتکا به پایه ها در زمین سست باید خودداری شود. باید در هنگام خرید قالب بتن به نکات مهم در مورد روغن آن توجه نمود و روغن مناسب با قالب موردنیازتان را بخرید.

 
ادامه مطلب ...