مجله تخصصی و عمومی در مورد ساختمان سازی، طراحی دکوراسیون و طراحی معماری

معرفی و ثبت مقالات در خصوص سازه های بتنی و ساختمان سازی و همچنین اطلاعات در مورد دکوراسیون و معماری- سبک زندگی مدرن

مجله تخصصی و عمومی در مورد ساختمان سازی، طراحی دکوراسیون و طراحی معماری

معرفی و ثبت مقالات در خصوص سازه های بتنی و ساختمان سازی و همچنین اطلاعات در مورد دکوراسیون و معماری- سبک زندگی مدرن

گچ کاری دیوارها و تأثیر آن در معماری داخلی

گچ کاری دیوارها و تأثیر آن در معماری داخلی

ملافه چیست؟

گچ هنر برشکاری ، کنده کاری و نقاشی روی گچ است که در معماری ایران از ارزش بالایی برخوردار است. ملافه در قسمتهای مختلف ساختمان مانند ملافه های سقفی ، ملافه های ستونی ، ملافه های ستون آشپزخانه ، ملافه های ستون وسط ، ملافه های راهروی میانی ، تختخواب ها معمول است. تختخواب آویز دیواری و آماده در اطراف لوستر.

هنر تختخواب یکی از زیر شاخه های معماری است که در مناطق و دوره های زمانی مختلف روش ها و شکل های مختلفی داشته است. همانطور که از نام گچ کاری دیوارها و سقف ها مشخص است ، مواد اصلی مورد استفاده در این هنر گچ است.

هنر ملافه در ایران و سایر کشورها معمول بوده است. نمونه ای از کاربرد آن در سایر کشورها ، کلیساهای باستانی است که سقف سازی سقف و گچ بری ستون ها به شکلی تماشایی انجام شده است. شکل پذیری و چسبندگی گچ دلیل استفاده از این ماده برای دکوراسیون ساختمان بوده است.

تاریخچه بستر دیوارها و ستون ها

یافته های باستان شناسی نشان می دهد که تاریخ ساخت گچ به قبل از ساخت آجر برمی گردد. گچ بری های دیواری در شهرهای ایران و عراق برای تزئین معمول بوده است. اولین کسانی که در ایران از گچ برای دیوارها و سقف ها استفاده کردند ، هخامنشیان و بعداً ساسانیان بودند و اعراب این هنر را در زمان فتح ایران فرا گرفتند.

در دوره ایلخانی ، هنر ملافه بستن کامل شد. آشیانه های محراب با خطوط مختلف ، به ویژه انواع مختلف کوفی ، استفاده از گره های هندسی متنوع با طومارهای اسلامی و الگوهای مار اسلامی باعث پیشرفت هنر ملافه در این دوره شد.

از زیباترین نمونه های ملافه می توان به مسجد حیدریه قزوین ، مسجد ورامین و محراب مسجد ارومیه اشاره کرد.

دوره تیموری دوره رسمی شدن و کادربندی گچ بری های مقرنس و سازه های قطار گچی است. مقرنس ورودی مسجد میدان کاشان ، بستر مدرسه خارگرد در خواف و مقبره شیخ احمد جامی در تربت جام از آثار این دوره است.

در دوره صفویه از هنر گچ بری نیز با عناصر متنوعی به کاخ پادشاهان وارد می شد و مقرنس ها به ویژه مقرنس های طاس و نیمه طاس با گل ها و گیاهان کاغذی برای تزئین کاخ های پادشاهان استفاده می شد. از آثار این دوره می توان به کاخ هشت بهشت ​​، ورودی بازار قیصریه در اصفهان و تالارهای سلطنتی و موسیقی کاخ عالی قاپو اشاره کرد.

انواع روش های بالشتک دیواری و ستونی

می توان گفت که تختخواب در طول تاریخ به دو دسته تقسیم شده است دسته دوم در سالهای اخیر اختراع شده و قبلاً وجود نداشته است. ملافه دستی و ملافه از پیش ساخته دو روش ملافه هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد:

ملافه دستی

همانطور که از نام آن مشخص است ، ملافه دستی دستی صنایع دستی ملافه است. در گچ بری های دستی ، گچ بری های دیواری ، گچ بری های سقفی و گچ بری های ستونی توسط گچ بری ها انجام می شود. گچکار ابتدا مخلوط آب و گچ را با نسبت های دقیق مخلوط می کند تا خمیر شود. سپس آن را با دست فرم داد و از ابزارهای مختلفی برای تراش و مجسمه سازی گچ استفاده کرد.

تراشیدن روی گچ نباید زیاد وقت ببرد ، زیرا در صورت سفت شدن گچ ، دیگر نمی توان روی آن حک کرد. گچ ضعیف نیز نتیجه نهایی را خراب می کند. با توجه به وقت و تلاش دستگاه های گچ کاری ، تختخواب دستی از ملافه های مدرن و ملافه های پیش ساخته گرانتر است.

ملافه های پیش ساخته

به منظور ایجاد راحتی بیشتر و زمان کمتر ، اکنون از ملافه های پیش ساخته در ملافه های معماری استفاده می شود. به این ترتیب مدل تختخواب به صورت پیش ساخته ساخته می شود و فقط در ساختمان نصب می شود. در گچکاری پیش ساخته ، قالب از گچ فشرده ساخته می شود و با مواد اولیه دیگر قالب گیری می شود. از گچ ، پلی اورتان ، فوم پلی استایرن فشرده و سایر محلول ها و مواد شیمیایی می توان برای ساخت گچ های پیش ساخته استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد